مجله کودک

فواید آشنایی کودکان با مشاغل مختلف + روش های انجام آن

فواید آشنایی کودکان با مشاغل

فواید آشنایی کودکان با مشاغل چیست؟ چرا و چطور باید کودک را با مشاغل آشنا کنیم؟

اولین جاه طلبی های شغلی خود را به خاطر دارید؟ فوتبالیست، خواننده، خلبان، پزشک، آتش نشان، پلیس، آشپز و …

آشنا شدن بچه ها با شغل های مختلف در سنین پایین ، می‌تواند به شکوفایی استعداد و علایق آن ها کمک کند. همچنین می‌تواند در آینده در انتخاب رشته آن‌ها نیز در مدرسه و دانشگاه موثر باشد.

در واقع هدف اصلی این است که فرزندتان را بصورت غیر مستقیم در مسیر مشاغل و فعالیت های متنوع قرار دهید. انجام این کار مزایای باورنکردنی برای فرزند شما دارد.

بنابراین ما در این مجله از ارمغان کودک تصمیم گرفتیم در مورد فواید آشنایی کودکان با مشاغل مختلف و همچنین روش های آشنا کردن کودکان با مشاغل صحبت کنیم.

فهرست مطالب

چرا صحبت با کودک در مورد مشاغل مهم است؟

قبل از اینکه به فواید آشنایی کودکان با مشاغل اشاره کنیم، باید توضیح دهیم که اصلا چرا صحبت در مورد مشاغل مهم است؟

  همه ما می‌خواهیم فرزندانمان در زندگی‌شان شاد و موفق باشند و به عنوان بزرگسال، می‌دانیم که شغلی که شما دوست دارید می‌تواند علاوه بر موفقیت، خوشبختی زیادی به همراه داشته باشد. حرفه ما این فرصت را به ما می دهد تا به علایق و جاه طلبی های خود جامه عمل بپوشانیم و از آن کسب در آمد کنیم.

القا کردن اهمیت توانایی پول درآوردن و پرداخت هزینه در زندگی به فرزندتان حیاتی است. یادگیری در مورد پول و اینکه از کجا می آید یک راه عالی برای توسعه علاقه فرزند شما به دنیای کار است.

مقاله آموزش ارزش پول به کودکان با 9 روش موثر و متناسب با سن کودک می‌تواند برای شما مفید باشد.

صحبت کردن در مورد مشاغل نیز باعث می‌شود فرزند شما دقت و تمرکز بیشتری روی آن‌ها داشته باشد.کودکان شروع به فکر کردن در مورد نقاط قوت خود کرده و سعی می‌کنند علایق خود را در زمینه ای که از آن لذت می برند توسعه دهند.

فواید آشنایی کودکان با مشاغل مختلف

اکنون قصد داریم به 9 مورد از مزایای آشنا کردن کودکان با شغل های مختلف بپردازیم:

فواید آشنایی کودکان با مشاغل مختلف

1- کمک به انتخاب شغل در آینده

از مهم ترین فواید آشنایی کودکان با مشاغل، کمک به انتخاب شغل و هدف آن‌ها در آینده است. در واقع وقتی شما به آموزش شغل های مختلف به کودک میپردازید، این فرصت را به او می‌دهید که حرفه ها را ببیند، تجربه کند و در مورد آن‌ها اطلاعات به دست آورد.

به همین علت، کودکی که از قبل با مشاغل مختلف آشنا شده است، می‌تواند با توجه به توانایی ها و علایقش، خیلی راحت تر در مورد آینده شغلی خود تصمیم گیری کند.

متاسفانه گاهی اوقات کودکان و حتی والدین به دلیل فشار همسالان یا زرق و برق ظاهری که در شبکه اجتماعی به تصویر کشیده می شوند، به سمت یک حرفه خاص مثل پزشکی جذب می شوند.

در آمد این شغل شاید خیلی بالا باشد اما کودک باید بداند که پزشکان در چه شرایط سخت و پر استرسی کار می کنند.

بنابراین آشنایی دقیق تر کودکان با چنین جنبه ‌های پنهان حرفه ‌های مختلف، آن‌ها را آگاه می‌کند تا انتخاب‌ های آگاهانه در مورد شغل خود داشته باشند و دچار تصمیمات زودگذر نشوند.

2- جهت گیری برای رسیدن به هدف

از دیگر فواید آشنایی کودکان با مشاغل، جهت گیری برای رسیدن به هدف مورد نظر است. کودکان در نهایت می‌توانند پس از آشنا شدن با مشاغل مختلف، با توجه به علایق خود، یک هدف تعیین کنند.

 بچه ها یاد می‌گیرند که دستیابی به این هدف شاید چندان آسان نباشد اما ارزش دنبال کردن را دارد. این موضوع حس آرزو و جاه طلبی را در بین کودکان ایجاد می کند که ماهیت طولانی مدت دارد و نیاز به سخت کوشی دارد.

همچنین به کودکان انگیزه می دهد تا برای رسیدن به هدفی که می خواهند به آن دست یابند تلاش کنند. در نتیجه اینگونه نظم و انضباط و ساختار را به زندگی آن‌ها برای رسیدن به یک هدف بزرگتر می آورد.

3- کمک به شناخت علایق کودک

یکی دیگر از فواید آشنایی کودکان با مشاغل این است که کودک می‌تواند همزمان با اینکه شغل های مختلف را می‌شناسد، علایق خود را نیز کشف کند.

بیشتر از خود بچه‌ها، والدین آن‌ها نگران این هستند که چه شغلی مناسب فرزندشان است. بنابراین قرار دادن کودک در محیط هایی که آن‌ها را با مشاغل مختلف رو به رو می‌کند، حتی برای والدین هم مفید است. چون به آن‌ها کمک می کند استعدادها، علاقه ها و ناخوشایندهای فرزندشان را در مورد انتخاب های شغلی درک کنند.

بنابراین، مهم است که شما نیز به عنوان والدین، خود را در جریان نگه دارید. توجه داشته باشید که مشارکت شما باید سنجیده باشد. چون دخالت بیش از حد ممکن است ذهنیت کودکان را نسبت به مسیرهای شغلی خاص تحت تأثیر قرار دهد.

4- افزایش اعتماد به نفس

به دست آوردن اطلاعات و دانش جدید همیشه باعث اعتماد به نفس می شود. آگاهی از مشاغل و حرفه های مختلف نیز به کودکان حس موفقیت و اعتماد به نفس می دهد که یکی از فواید آشنایی کودکان با مشاغل می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: 12 روش باورنکردنی برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

با این کار آن‌ها احساس می‌کنند بزرگ‌تر هستند. چون حالا دیگه دقیق می‌دانند که والدینشان یا والدین دوستانشان چه کار می‌کنند و تخصص آن‌ها چیست.

یکی از کار هایی که شما به عنوان والدین می‌توانید برای آشنایی کودک با مشاغل و همچنین  افزایش اعتماد به نفس او انجام دهید، ایجاد یک محیط آموزشی سرگرم کننده است.

اسباب بازی های مختلفی مانند ست تجهیزات پزشکی، ست ابزار، تزئین ناخن، آرایش مو، ساز های موسیقی مختلف، انواع بازی های ساخت و ساز و …. وجود دارد ک شما می توانید با توجه به توانایی و علاقه کودک خود، آن ها را تهیه کنید.

ست 4 عددی ماشین پلیس کد TN-1019

قیمت اصلی 313,000 تومان بود.قیمت فعلی 281,700 تومان است.

 

5- خلاقیت و گسترش ذهن

تقویت خلاقیت و گسترش ذهن یکی دیگر از فواید آشنایی کودکان با مشاغل است. کاوش شغلی کودکان را با طیف گسترده ای از مسیر ها و ظایف شغلی، ایده ها و همچنین نحوه کار و عملکرد اشیا در زندگی واقعی آشنا می‌کند. در نتیجه این فرآیند ذهن کودکان را به روی احتمالات جدیدتر باز می کند.

به علاوه آموزش مشاغل مختلف به کودکان باعث می‌شود آن‌ها در مسیر جدیدی که تجربه می‌کنند، ایده ها و روش های حل مسئله خلاقانه ‌ای را ایجاد کنند. بچه‌ها راه حل های جدیدی را ارائه می‌دهند و با این کار خلاقیت خود را تقویت می‌کنند که در زندگی آن‌ها تاثیر بسیار خوبی دارد.

اگر دوست دارید کودکی خلاق داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله 11 روش موثر برای افزایش خلاقیت کودکان را مطالعه کنید.

6- تقویت مهارت های اجتماعی

تقویت مهارت های اجتماعی نیز از دیگر فواید آشنایی کودکان با مشاغل است. آشنا شدن با شغل های مختلف به بچه ها این شانس را می دهد تا برای رسیدن به یک هدف مشترک، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در نتیجه می توانند مشارکت گروهی، همفکری، مدیریت زمان، تقسیم بندی کار ها و … را تمرین کنند.

حتما بخوانید: 15 راه برای تقویت مهارت های اجتماعی کودکان

7- بهبود عملکرد در مدرسه

فواید آشنایی کودکان با مشاغل حتی شامل بهبود عملکرد در مدرسه نیز می‌باشد. افزایش اعتماد به نفس، گسترش افق های ذهنی، افزایش مهارت های شناختی و در نهایت جهت گیری هدفی که کاوش شغلی ایجاد می کند، به دانش آموزان کمک می کند تا به نتایج تحصیلی بهتری نیز دست پیدا کنند.

در نتیجه بچه‌ها به اهمیت فعالیت های درسی و فوق برنامه و اینکه چگونه همه آن‌ها به دستیابی به آرزوهای شغلی کمک می کند، پی می برند.

8- احترام به مشاغل دیگر

به دست آوردن درک عمیق از حرفه های مختلف باعث ایجاد حس احترام در کودکان نسبت به همه حرفه ها می شود. آنها می آموزند که هر حرفه چقدر سخت است و چگونه هر حرفه به بهبود جامعه ما کمک می کند.

کودکان ممکن است هر حرفه ای را برای خودشان دوست داشته باشند و متوجه شوند که هیچ شغلی تحقیرکننده نیست. آن‌ها با احساس احترام نسبت به دیگران که حرفه های مختلف را دنبال می کنند بزرگ می شوند. این یک فضیلت نادر است که آن‌ها را به شهروندانی خوب و انسان های همدل تبدیل می کند.

9- کمک به رشد شخصیت

در نهایت، همه مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، منجر به رشد شخصیتی قوی‌تر برای کودکانی می‌شود که با مشاغل مختلف آشنا شدند. احساس مسئولیت در قبال دستیابی به آرزوهای شغلی منجر به شکل گیری رفتارها و عادات سالم می شود. در نتیجه کودکان نگرش مثبتی نسبت به والدین، معلمان و به طور کلی زندگی خود ایجاد می کنند.

چطور کودک را با مشاغل مختلف آشنا کنم؟

  • احتمالا فرزند شما با خیلی از مشاغلی که شما می‌شناسید آشنایی ندارد. بنابراین صحبت و بازی کردن با آن‌ها به سمت مشاغلی که فکر می کنید از آن لذت خواهند برد مفید خواهد بود.
  •  
  • سعی کنید با فرزندتان در مورد ایده های شغلی مورد نظر او صحبت کنید و به توانایی ها و علایقش پی ببرید. همچنین تا جای ممکن سعی کنید او را در مسیر درست تشویق کنید.
  • برای شروع می‌توانید با کمک اسباب بازی های مختلف مانند ست ابزار، ست تجهیزات پزشکی، ست تزئین مو و ناخن، انواع لگو و بازی های ساخت و ساز و … یک محیط آموزشی سرگرم کننده برای آشنا کردن کودک با مشاغل استفاده کنید.
  • صحبت کردن با افرادی که مشاغل خاصی را انجام می دهند به بچه ها کمک می کند تا دقیقا متوجه شوند که آن شغل چه چیزی را شامل می شود.
  • می توانید به فرزندان خود کمک کنید تا کمی بیشتر در مورد یک شغل و به دست آوردن مدارک مورد نیاز آن اطلاعات جمع کنند. این کار باعث می‌شود که در آینده در مورد شغل خود انتخابی آگاهانه و دقیق داشته باشند.
  • وقتی بیرون از خانه هستید، فرصت را از دست ندهید و درباره شغل هایی که مردم انجام می‌دهند صحبت کنید. مثلا اگر به یک فروشگاه می‌روید، در مورد نقش‌هایی که می‌بینند افراد انجام می‌دهند، با کودک خود حرف بزنید.
  • به یاد داشته باشید که وقتی فرزندتان در مورد شغل با شما صحبت می کند مثبت و حمایت کننده باشید. اگر بدانند که آن‌ها را جدی می گیرید، احتمال بیشتری دارد که در آینده درباره مسائل مهم تر نیز با شما صحبت کنند.
  • بسیاری از نقش های شغلی وجود دارند که تا چند سال پیش حتی صحبتی از آن‌ها نمی شد. بنابراین مهم است که با زمان همراه باشید و مثلا احتمالات شغلی در دنیای دیجیتال، طراحی اپلیکیشن یا ایجاد محتوای ویدیویی را برای آن‌ها توضیح دهید.

چه زمانی باید در مورد شغل با فرزندم صحبت کنم؟

حلا که با فواید آشنایی کودکان با مشاغل آشنا شدین، وقت آن رسیده که بدانید چه زمانی باید در مورد شغل با فرزندتان صحبت کنید.

درحالت کلی صحبت ‌های شغلی معمولا در مدارس متوسطه برای دانش‌آموزانی انجام می‌شود که به گام‌ های بعدی خود فکر می‌کنند. اما گاهی لازم است که شما هم فرزندتان را به فکر فرو ببرید.

اگر زودتر شروع به آموزش مشاغل به کودکان کنید، فرزند شما می‌تواند در مورد مهارت‌ها و دانشی که نیاز دارد و همچنین مسیری که ممکن است برای به دست آوردن شرایط لازم دنبال کند، فکر کند.

سعی کنید از آنها بخواهید که در مورد مهارت ها و استعدادهای خود و اینکه چگونه می توانند از آنها در آینده شغلی خود استفاده کنند، فکر کنند.

اگر کودک انتظارات غیر واقعی از شغل خود داشته باشند چه؟

احتمالا شما هم به یاد دارید که چه خودتان و چه دوستانتان می‌خواستید در آینده یک خواننده معروف، فوتبالیت حرفه‌ای، بازیگر موفق و … شوید.

در حقیقت وقتی بچه ها شروع به فکر کردن در مورد شغل می کنند، خیلی زود از الگوهایی که در اطراف خود می بینند به عنوان نقطه مرجع استفاده می کنند.

باید توجه داشته باشید که حمایت از علایق کودکان بسیار مهم است. مثلا اگر فرزند شما می‌خواهد خواننده شود، اما هیچ استعدادی از خود نشان نمی‌دهد، شاید وقت آن رسیده باشد که او را در کلاس های آواز یا موسیقی ثبت نام کنید. یا در صورت نیاز، کم کم او را تشویق کنید تا با شغل های دیگری آشنا شود.

یا مثلا اگر فرزندتان می‌خواهند پزشک شوند اما از علم متنفر است، باید به او بگویید قبل از اینکه دکتر شود، باید خیلی زیاد درس بخواند و چندین امتحان علمی سخت را پشت سر بگذراند.

اینطوری وقتی بچه ها به آگاهی از آنچه باید انجام دهند مطلع باشند، به احتمال زیاد تصمیماتی می گیرند که با مهارت ها و علایق خود مطابقت داشته باشد.

بنابراین اگر دلشان چیزی که با توانایی‌هایشان همخوانی ندارد می‌خواهد، سعی کنید امیدهایشان را به طور کامل خاموش نکنید، بلکه آن‌ها را تشویق کنید تا طیف وسیع‌تری از مشاغل را کشف کنند.

جمع بندی

در این مجله از ارمغان کودک، به 9 مورد از فواید آشنایی کودکان با مشاغل مختلف و نیز روش های آشنا کردن کودکان با شغل ها پرداختیم.

کمک به انتخاب شغل در آینده، تعیین هدف، شناخت توانایی و علایق، افزایش اعتماد به نفس و … همگی بخشی از  مزایای آشنایی کودکان با شغل ها هستند که به ان‌ها اشاره کردیم.

به نظر شما آموزش مشاغل به کودکان چه فواید دیگری برای آن ها دارد؟ چطور میتوان کودک را با شغل های مختلف آشنا کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *