مجله کودک

آموزش اشکال هندسی به کودکان با 8 روش ساده

آموزش اشکال هندسی به کودکان

آموزش اشکال هندسی به کودکان تاثیرات مثبتی از جمله بهبود مهارت های ریاضی و حل مسئله را با خود به همراه دارد. بچه‌ها همیشه در حال یادگیری هستند و زمانی که کودک شما حدودا دو ساله است، زمان آن رسیده که آموزش اشکال هندسی را شروع کنید.

فعالیت های سرگرم کننده بسیار زیادی وجود دارد که شما به عنوان والدین می‌توانید به کمک آن‌ها، تمام اشکال را به کودکان خود بیاموزید. با ارمغان کودک همراه باشید تا در ادامه با چند روش ساده و خلاقانه به آموزش اشکال هندسی به کودکان بپردازیم.

فهرست مطالب

چرا آموزش اشکال هندسی به کودکان مهم است؟

اگر با دقت به اطراف خود نگاه کنید،  متوجه می‌شوید که اشکال یکی از قابل توجه ترین ویژگی های دنیای اطراف ما هستند. آموزش اشکال هندسی به کودکان نوپا یک فرصت مناسب برای شناخت و درک جهان اطراف به آن‌ها می دهد. در ادامه قصد داریم به چند مورد از مزایای آموزش اشکال به کودکان اشاره کنیم.

فواید آموزش اشکال هندسی به کودکان چیست؟

آموزش اشکال هندسی پیش دبستانی

1- تقویت مهارت حل مسئله

انواع بازی های فکری جایگذاری اشکال هندسی، به کودک شما کمک می کند تا مهارت های حل مسئله را بهبود بخشد و تعیین کند هر یک از شکل ها در کجا قرار بگیرند. این یک نمونه اولیه از افزایش قدرت حل مسئله برای کودکان نوپا است.

2- مقایسه و بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌ها

آیا مثلث و دایره یکسان هستند؟ آیا این مربع ها مشابه یکدیگر اند یا با هم فرق دارند؟ مقایسه اشیای مختلف به کودکان کمک می کند تا از لحاظ بصری تمایز قائل شوند و با بررسی محیط، دنیای اطراف خود را بهتر بشناسند.

این کار همچنین به فرزندان شما کمک می کند تا دستورالعمل ها را بهتر دنبال کنند. برای مثال، ممکن است به کودک خود بگویید که دایره آبی را از روی زمین بردارد. درک این موضوع برای کودک بسیار ساده تر از این است که فقط به او بگویند اسباب بازی را بردارد.

3- تقویت مهارت های ریاضی اولیه

شکل ها بخش بزرگی از مهارت های ریاضی هستند. ساخت بلوک ها و بازی با پازل اشکال از درس های هندسه اولیه است. آموزش اشکال به کودکان آن‌ها را با مفاهیم هندسی مانند اشکال، اندازه، فضا و موقعیت ها آشنا خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: آموزش ریاضی به کودکان

4- یادگیری دسته بندی کردن

نگاه کردن به اشکال و یادگیری آن‌ها به فرزندان شما در مورد ویژگی های اشیا می آموزد. بچه ها یاد می گیرند که چگونه در مورد شباهت ها و تفاوت ها مشاهداتی داشته باشند.

برای مثال فرزند شما ممکن است دو مربع مختلف را با هم مقایسه کند. او متوجه خواهد شد که شکل آنها یکسان است، اما ممکن است یکی از آن‌ها کوچکتر باشد یا از نظر رنگ با مربع دیگر متفاوت باشد.

5- تشخیص حروف

شکل ها بخشی از تشخیص حروف اولیه نیز هستند. آموزش اشکال هندسی به کودک شما کمک می کند تا در مورد تشخیص حروف و اعداد بیاموزند. مثلا آیا تا به حال به مثلث های حروف انگلیسی A، V و W توجه کرده اید؟ یا مثلا حرف انگلیسی O که یک دایره است!

بیشتر بخوانید:

تقویت مهارت های زبانی کودکان

آموزش اعداد به کودکان و شمارش اعداد

6- استفاده از از واژگان توصیفی

یادگیری اشکال به ساخت واژگان توصیفی کودک شما کمک می کند و او را تشویق می کند تا آنچه را که می بیند توصیف و بیان کند. مثلا شیرینی های دایره‌ای، گوشی مستطیلی، تابلوی مثلثی، جعبه مربعی، تخم مرغ بیضی و …

 این کار یک مرحله تدریجی است، اما یکی از مزایای آموزش اشکال هندسی به کودکان است.

9 روش ساده برای آموزش اشکال هندسی به کودکان

آموزش اشکال هندسی به کودکان پیش دبستانی

1- آموزش اشکال به کودکان با بازی فکری

یکی راه عالی برای آموزش اشکال هندسی به کودکان، انجام بازی فکری اشکال است. خوب است که کودک شما به تنهایی بازی کند، اما لازم است گاهی برای بازی با آن‌ها زمان بگذارید و نام اشکال را به آن ها بیاموزید.

برای شروع سعی کنید فقط از چند شکل ساده تر استفاده کنید تا فشاری که ممکن است کودک نوپا هنگام یادگیری داشته باشد را کاهش دهید.

پایه اشکال سپتا، ستون اشکال سپتا، تیزبین اعداد و اشکال، صفحه جاگذاری اشکال با چکش، کوبه ماهی اشکال، ماشین فیلی آموزشی هولی تویز ، پازل مکعبی اشکال و … همگی از بازی های فکری مناسب برای یادگیری اشکال هستند.

2- پیدا کردن اشکال هندسی در محیط اطراف

شکل های مختلف در همه جا وجود دارد و والدین باید مرتبا به آن‌ها اشاره کنند. کودکان همچنین باید درک کنند که آن‌ها بخشی از دنیای ما هستند. بنابراین برای آموزش بهتر اشکال هندسی به کودکان، به دنبال اشکال متفاوت در محیط اطراف خود باشید.

مثلا تلویزیون مستطیلی، لیوان استوانه‌ای، بشقاب دایره‌ای، یک تکه پیتزای مثلثی، کیف مربعی و … که همگی چند نمونه ساده هستند.

آموزش شکل ها به کودک

3- رسم کردن شکل های هندسی

رسم کردن اشکال هندسی یک روش موثر دیگر برای یادگیری اشکال است. شما می‌توانید همراه با فرزند خود شکل ها را روی کاغذ، تخته سیاه یا تخته سفید بکشید و نام هر شکل را بار ها برای او تکرار کنید.

4- رنگ آمیزی اشکال هندسی

یکی از ساده ترین ترفندها برای آموزش اشکال به کودکان نوپا، رنگ آمیزی است. کافیست چند مداد رنگی، آبرنگ، مداد شمعی، ماژیک و یا هر مورد مشابهی را بردارید و به کودکتان اجازه دهید برخی از اشکال را رنگ کند.

انجام این کار شاید ساده به نظر برسد اما تاثیر فوق‌العاده‌ای در یادگیری اشکال دارد.

اگر نمی‌توانید کتاب‌های رنگ‌آمیزی تهیه کنید که دارای شکل باشند، می‌توانید خیلی راحت اشکال مختلف را روی یک تکه کاغذ یا مقوا رسم کنید تا فرزندتان آن ها را رنگ کند.

مطلب پیشنهادی: چطور رنگ ها را به کودکان آموزش دهیم؟

چطور اشکال هندسی را به کودکان آموزش دهیم

5- آموزش اشکال هندسی به کودک با اسفنج

اگر دوست دارید از یک تکنیک جذاب برای آموزش اشکال به فرزندتان استفاده کنید، کافیست چند اسفنج را به شکل های مختلف برش دهید، آن‌ها را به رنگ قابل شستشو آغشته کنید و روی کاغذها مهر بزنید.

 به یاد داشته باشید که همیشه ارائه روش های سرگرم کننده حین آموزش، موثر تر واقع خواهد شد.

آموزش اشکال هندسی به کودکان نوپا

6- یادگیری اشکال هندسی با بریدن کاغذ

شما می‌توانید چند کاغذ،کاغذ رنگی و یا مقوا تهیه کنید و همراه با کودک خود اشکال هندسی مختلف را روی آن‌ها رسم کنید. سپس از او بخواهید که با قیچی شروع به بریدن شکل‌ها کند.

این کار علاوه بر اینکه شکل های هندسی را به کوچولوی شما می‌آموزد، تمرکز او را نیز بهبود بخشیده و به تقویت هماهنگی بین دست و چشم او نیز کمک می‌کند.

در نهایت نیز می‌توانید با کمک اشکال بریده شده و با کمی خلاقیت، یک کاردستی زیبا خلق کنید.

در مورد تقویت تمرکز کودکان بیشتر بدانید.

آموزش شکل های هندسی به کودکان

7- آموزش شکل های هندسی به کمک خمیر یا خاک رس

از آنجایی که بچه‌ها نمی توانند برای مدت طولانی تمرکز کنند و خیلی زود حوصله‌شان سرمی‌رود، فراهم کردن یک محیط آموزشی سرگرم کننده هنگام یادگیری بسیار موثر خواهد بود.

شما با تهیه خاک رس و یا انواع خمیر های بازی علاوه بر ساعت‌ها سرگرم کردن کودک خود، می‌توانید اشکال هندسی را نیز همراه با آن‌ها درست کنید.

همچنین با توجه به توانایی های فرزندتان، می‌توانید با وصل کردن دایره، مربع، مستطیل، مثلث و … به یکدیگر، اشکال جدیدی مثل آدمک، خانه و … را خلق کنید. فراموش نکنید که هنگام بازی حتما نام اشکال مختلف را برای او بازگو کنید.

در مورد فواید سفالگری برای کودکان بیشتر بدانید.

 

8- تکرار نام شکل ها برای کودکان

تمرین و تکرار برای کودکان نوپا بسیار مهم است. وقتی کودک شما در حال یادگیری چیزی است، باید اطلاعات و دستورالعمل ها را چندین بار برای او تکرار کنید. حتی می‌توانید با خواندن شعر در مورد اشکال، یادگیری را برای فرزندتان جذاب تر کنید.

بنابراین وقتی آن‌ها یک شکل را به شما می دهند، حتما نام شکل را بگویید. یا مثلا اگر هر شکلی در اطراف خانه می بینید، مانند میز ناهارخوری مستطیل و یا ساعت دایره‌ای، حتما آن را برای فرزندتان تکرار کنید.

9- آموزش اشکال هندسی با کمک لگو

اگر قصد آموزش اشکال هندسی به کودکان خود را دارید، میتوانید از انواع لگو در طرح و سایز های مختلف استفاده کنید.

اشکالی مانند مثلث، مربع، مستطیل، دایره، شش ضلعی و یا حتی اشکال سه بعدی مانند مکعب، منشور، هرم و … همگی با قطعات لگو قابل ساخت هستند و یک محیط آموزشی کاملا سرگرم کننده را برای فرزند شکا ایجاد میکنند.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم حتما مقاله روش های خلاقانه مختلف برای استفاده از لگو را نیز مطالعه کنید.

چه شکل هایی را باید در ابتدا به کودک آموزش دهیم؟

سعی کنید با آموزش رایج ترین اشکال به فرزندتان شروع کنید: مربع، دایره و مثلث. بعد از اینکه فرزندتان این سه شکل را به طول کامل یاد گرفت به سراغ مستطیل، ستاره، الماس و بیضی بروید.

همانطور که اشاره کردیم، آموزش اشکال هندسی به کودکان نوپا باید سرگرم کننده و جذاب باشد که کودک شما را خسته نکند.

 بنابراین بر روی سرگرم کننده ترین روش های ممکن تمرکز کنید و به یاد داشته باشید که تمرین و تکرار برای کمک به کودک برای یادگیری نام اشکال ضروری است.

کودکان در چه سنی شکل ها را یاد می‌گیرند؟

نامگذاری اشکال بیشتر از یادگیری رنگ‌ها طول می کشد. بچه‌ها معمولا به مرحله ای می رسند که می توانند مفهوم اشکال را در حدود دو سالگی درک کنند. اما این بدان معنا نیست که آن‌ها به طور کامل اشکال را درک خواهند کرد.

تا زمانی که کودک شما به سه تا چهار سالگی برسد، باید بتواند اشکال اصلی اولیه مانند دایره، مربع، مثلث و مستطیل را تشخیص دهد. سایر اشکال پیشرفته مانند هشت ضلعی و استوانه را به مرور و با گذشت زمان یاد خواهد گرفت.

جمع بندی

در این مجله از ارمغان کودک به آموزش اشکال هندسی به کودکان اشاره کردیم. آشنایی بچه ها با اشکال مختلف می‌تواند مهارت هایی از جمله حل مسئله و ریاضیات را بهبود بخشیده و آن‌ها را با محیط اطرافشان بیشتر آشنا کند.

انجام انواع بازی های فکری، تمرین و تکرار نام اشکال، رنگ آمیزی آن‌ها، پیدا کردن اشکال مختلف در محیط اطراف و … همه و همه می‌تواند به فرزند شما در یادگیری اشکال هندسی کمک کند.

آیا شما از این روش ها استفاده کرده‌اید؟ چه راهکار های دیگری را برای آموزش اشکال هندسی به بچه ها سراغ دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *